ZeroAvia and MHIRJ work together to develop zero-emission hydrogen-electric propulsion technology for regional aircraft

Vanaf 2024 met waterstofvliegtuig van Rotterdam naar Londen

De luchtvaartsector werkt aan een plan voor een emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024. Een 19-zits waterstofvliegtuig moet dan tussen Rotterdam en Londen gaan vliegen. ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting RHIA en de Rotterdamse luchthaven hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten om dit te realiseren. Het wordt mogelijk ’s werelds eerste internationale commerciële lijndienst met een waterstoftoestel.

 

Operator

 

ZeroAvia en de Schiphol Group zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de geplande route te vinden. Ook gaan de twee partijen samenwerken om het tanken van waterstof te ontwikkelen en te integreren met luchthavenprocessen. Het vliegtuig dat op de lijndienst ingezet wordt moet een waterstof-elektrische aandrijflijn krijgen (met waterstofbrandstofcellen om elektrische motoren aan te drijven). Dat is volgens ZeroAvia, een Brits-Amerikaanse fabrikant van waterstofvliegtuigen, een haalbare manier om de luchtvaart op grote schaal duurzamer te maken. De enige uitstoot is waterdamp bij beheersbare temperaturen.

 

Copyright: ZeroAvia

Bron: Luchtvaartnieuws

www.zeroavia.com

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Dubai krijgt toeristische eVTOL-vluchten

CAE gaat flightsim voor Joby bouwen

Duitse startup ontwikkelt elektrische 11-zitter

Hybride-elektrische Cassio komt naar Nederland

Meten is weten bij DEAC

SXI wordt importeur APUS I-2

Eve werkt samen met Thales

’s Werelds eerste vertiport geopend in Engeland

Elektrische Alia van Beta maakt lange vluchten

Grote Indonesische pre-order voor EHang