Vanaf 2024 met waterstofvliegtuig van Rotterdam naar Londen
De luchtvaartsector werkt aan een plan voor een emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024. Een 19-zits waterstofvliegtuig moet dan tussen Rotterdam en Londen gaan vliegen. ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting RHIA en de Rotterdamse luchthaven hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten om dit te realiseren. Het wordt mogelijk ’s werelds eerste internationale commerciële lijndienst met een waterstoftoestel.
Operator
ZeroAvia en de Schiphol Group zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de geplande route te vinden. Ook gaan de twee partijen samenwerken om het tanken van waterstof te ontwikkelen en te integreren met luchthavenprocessen. Het vliegtuig dat op de lijndienst ingezet wordt moet een waterstof-elektrische aandrijflijn krijgen (met waterstofbrandstofcellen om elektrische motoren aan te drijven). Dat is volgens ZeroAvia, een Brits-Amerikaanse fabrikant van waterstofvliegtuigen, een haalbare manier om de luchtvaart op grote schaal duurzamer te maken. De enige uitstoot is waterdamp bij beheersbare temperaturen.
Copyright: ZeroAvia
Bron: Luchtvaartnieuws