Foto bij nieuwsbericht 21-71 EASA 310521

Twijfel bij het grote publiek over Urban Air Mobility

De meerderheid van de ondervraagde inwoners van de Europese Unie verwelkomt elektrische toestellen voor de stedelijke luchtmobiliteit, maar heeft ook twijfels. Die hebben te maken met aspecten als veiligheid, milieu, geluid en beveiliging. Dat blijkt uit een onderzoek van EASA, de European Aviation Safety Agency. Het onderzoek van EASA omvatte een online kwantitatief onderzoek onder 4.000 EU-burgers in zes stedelijke gebieden, meer dan 40 kwalitatieve interviews en een geluidssimulatietest.

 

Publiek

 

“Als resultaat van dit onderzoek hebben EASA en de EU voor het eerst inzicht in wat het grote publiek in Europa denkt over deze geheel nieuwe ontwikkeling in de luchtvaart”, aldus Patrick Ky, uitvoerend directeur van EASA. “Voor EASA als toezichthouder is deze informatie cruciaal. Het stelt ons in staat om de regels en voorschriften voor dit gebied op te zetten op een manier die aansluit bij de verwachtingen en percepties van burgers.”

 

Positief

 

Uit het onderzoek bijkt dat 83 procent van de respondenten positief staat tegenover de introductie van Urban Air Mobility-toestellen. De resultaten lieten geen grote afwijking zien tussen de respondenten van de verschillende steden of naar leeftijd of huishoudenssamenstelling. 64 procent van de ondervraagden denkt gebruik te maken van drone-bezorging en 49 procent van een vliegende taxi. Er was bij de respondenten ook een breed draagvlak voor de inzet van UAM-vliegtuigen voor medisch of noodvervoer.

 

Voordelen

 

Als voordelen van Urban Air Mobility komen uit het onderzoek naar voeren snelle reactietijd in geval van nood, vermindering van files en vermindering van lokale CO2-uitstoot. Het rijtje wordt gecomplementeerd met betere verbinding met afgelegen gebieden en het scheppen van nieuwe banen.

 

Issue

 

De ondervraagden vinden veiligheid een belangrijk issue en gaan ervan uit dat bestaande veiligheidsnormen de maatstaf zijn bij de certificering van nieuwe toestellen. Tijdens het geluidsgedeelte van het onderzoek werden 20 deelnemers blootgesteld aan geluiden van UAM-toestellen. Die kreeg men te horen met een typisch stadsachtergrondgeluid van ongeveer 55 decibel. De geluiden werden als hinderlijk ervaren.

 

Voorstel

 

EASA gebruikt de resultaten van deze studie om een ​​effectbeoordeling en regelgevingsvoorstel voor UAM in Europa in 2022 te maken.

 

Copyright: EASA

Bron: www.aviationtoday.com

www.easa.europa.eu

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië