Foto bij nieuwsbericht 22-51 Studie elektrisch vliegen 110322

Studie: elektrische korte afstandsvluchten in 2026 in Nederland haalbaar

Het is haalbaar de kleine luchtvaart in Nederland op de korte afstanden te elektrificeren. De eerste elektrische vliegtuigen met negen passagiers zouden in 2026 al gecertificeerd en beschikbaar kunnen zijn op de markt voor korte afstandsvluchten. Daarmee wordt het mogelijk een belangrijke stap te zetten richting verduurzaming van de luchtvaart. Dit is de uitkomst van een studie van NACO/Royal HaskoningDHV met Koninklijke NLR in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De studie is onlangs aan de Tweede Kamer aangeboden.

 

Uitstoot

 

Bij onveranderd beleid kan het aandeel in de wereldwijde CO2-uitstoot door luchtvaart stijgen van 2% tot meer dan 20% in 2050. In de Luchtvaartnota heeft Nederland ambities voor duurzame luchtvaart geformuleerd, waaronder het doel om in 2050 de commerciële luchtvaart op de korte afstanden volledig elektrisch uit te voeren.

 

Routekaart

 

Het ministerie vroeg NACO en NLR een routekaart op te stellen voor de implementatie van elektrisch vliegen in het Koninkrijk der Nederlanden. De studie is de eerste die geïntegreerd aandacht besteedt aan het luchtvaartecosysteem van stakeholders en alle technische, logistieke, energie- en financiële aspecten die een rol spelen bij het inrichten van elektrische luchtvaart. Zo is er gekeken naar de beschikbaarheid van de toestellen en batterijen, de inrichting en logistiek op de luchthavens, laadtechnologie, (duurzame) energievoorzieningen en kosten.

 

Uitdagingen

 

De studie laat verschillende uitdagingen zien. Aan de kant van het vliegtuig zijn dat het ontwikkelen van batterijen, het certificeren van nieuwe vliegtuigen en het opschalen van de productie om aan de vraag te kunnen beantwoorden. Op de grond zijn dat het aanpassen van de infrastructuur en wet- en regelgeving, het opzetten van duurzame energiebronnen en het opvangen van de piek in de energievraag tijdens het laden. Ondanks de uitdagingen staan de onderzoekers achter de conclusie dat het binnen afzienbare tijd mogelijk is dat elektrisch aangedreven vliegtuigen, met een capaciteit tot 19 passagiers op trajecten tot 200 km, structureel de rol van de traditionele luchtvaart overnemen. Dit biedt daarbij extra kansen voor de regionale luchtvaart.

 

ABC-eilanden

 

De studie gebruikte de lijndienstregeling tussen Aruba, Bonaire en Curaçao als voorbeeld om de impact van het invoeren van elektrisch vliegen kwantificeerbaar te maken, in termen van infrastructuur, energievraag en kosten. De studie geeft inzicht in zowel de investeringen als de operationele kosten om het commerciële vliegverkeer tussen de drie eilanden in drie fasen om te zetten: eerst klein beginnen in 2026, om vervolgens van het vliegverkeer (zoals in 2019 gemeten) 50% in 2030 en 100% in 2035 volledig elektrisch uit te voeren. Met de kennis die met deze studie is opgedaan kunnen ook de mogelijkheden op andere plaatsen, in Nederland en in het Koninkrijk, in kaart gebracht worden.

 

Copyright: Electron

Bron: NLR

www.nlr.nl

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië