Foto bij nieuwsbericht 21-95 Airlander 050721

Luchtschip Airlander 10 krijgt waterstof-elektrische aandrijving

Het Britse luchtvaartbedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV) gaat zijn Airlander 10 concept voorzien van elektrische motoren, aangedreven door waterstofbrandstofcellen. De nieuwste versie van het luchtschip stoot 75 procent minder uit dan conventionele toestellen in vergelijkbare functies. Het luchtschip,  dat 100 passagiers over een korte afstand kan vervoeren, blijft ook beschikken over twee dieselmotoren. Pas in 2030 komt een volledig elektrische versie op de markt.

 

Kenmerken

 

Hybride luchtschepen combineren kenmerken van zowel traditionele luchtschepen die lichter zijn dan lucht als vliegtuigen, die zwaarder zijn dan lucht en een lift krijgen via aerodynamische vleugels en krachtige motoren. Daardoor zijn ze langzamer dan vliegtuigen, maar verbruiken ze aanzienlijk minder energie. De Airlander 10 heeft een passagierscabine onder een aerodynamische, met helium gevulde ballon. Dit zorgt voor 60 procent van de lift, terwijl de rest afkomstig is van de flow van lucht over de romp. Het toestel wordt aangedreven door vier motoren, die kunnen draaien om lift te bieden bij het opstijgen.

 

Reactie

 

Waterstofbrandstofcellen zetten waterstof in gasvorm om in elektrische energie via een chemische reactie in plaats van door het te verbranden. Ze worden aangeprezen als een mogelijke manier om vliegreizen koolstofarm te maken, aangezien de enige uitstoot water is. HAV berekent dat de individuele CO2-impact van een passagier voor een vlucht tussen Barcelona en Palma de Mallorca 4,5 kilogram zou zijn met een Airlander 10, tegenover 53 kilogram bij een traditioneel vliegtuig.

 

Langzamer

 

Hoewel luchtschepen langzamer zijn dan traditionele vliegtuigen met vaste vleugels, wees HAV erop dat ze passagiers dichter bij hun eindbestemming kunnen brengen, omdat ze kunnen opstijgen en landen op elk vlak oppervlak, inclusief water. HAV werkt samen met het Britse luchtvaartbedrijf 2Excel Aviation om de Airlander 10 aan te bieden aan luchtvaartmaatschappijen en cruisemaatschappijen. Men wil tenminste 12 luchtschepen per jaar produceren.

 

Copyright: Hybrid Air Vehicles

Bron: www.dezeen.com

www.hybridairvehicles.com

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië