Artist’s impression van de volledig elektrische Dragonfly

In Holland – Project Dragon Fly

Bij de opleiding luchtvaarttechnologie bij Inholland in Delft wordt door studenten en onderzoekers gewerkt aan project Dragonfly. Het gaat om een composieten sportvliegtuig: een Dragonfly Mk.II., welke wordt omgebouwd naar een 100% elektrische variant.

Volgend jaar wil het team het project presenteren op de Paris Air Show om uiteindelijk voor 2023 ook daadwerkelijk te kunnen vliegen.

De Dragonfly is een typisch voorbeeld van een vliegtuig voor amateurvliegers. Van origine is het een bouwpakket waarvan er meer dan duizend over de toonbank gingen. Momenteel zijn er ongeveer 500 geregistreerde exemplaren, en voor de eigenaars is overstappen op elektrisch helemaal geen gek idee. De besparing op het onderhoud alleen is al aanzienlijk.

Inmiddels heeft het team de haalbaarheidsstudies erop zitten. Want kunnen een elektromotor en een stel batterijen het wel opnemen tegen de verbrandingsmotor die normaal gesproken in het vliegtuig zit? Projectmanager Mark Ommert is optimistisch: elektromotoren zijn veel lichter en door het vervangen van een motor van 100 kilogram met een van 15 kilogram, heb je nog het gewicht van een hele passagier over om aan je energiebron te besteden.

De opleiding probeert elk jaar een dergelijk project van enige omvang te laten lopen, vertelt opleidingsmanager Antoine Gerritse. “Het is onderdeel van onze praktijkgerichte strategie. Zo’n project als dit heeft ongelooflijk veel aanknopingspunten om iets van te leren. Het is projectmanagement, materiaalkunde, maar het is ook een les in het samenwerken met het bedrijfsleven en netwerken.”

Met een lange doorlooptijd is het vanzelfsprekend dat binnen het project kennis doorgegeven moet worden. Studenten lopen typisch gezien een paar maanden mee, maar vaste onderzoekers en docenten blijven langer bij het project.

Om tot een vliegklare versie te komen, moet er nog wel verder geïnvesteerd worden. Niet in de laatste plaats hoopt het team ook het bedrijfsleven te kunnen verleiden om een steentje – of een elektromotor – bij te dragen. In het najaar organiseert het team een symposium voor studenten, onderzoekers en het bedrijfsleven uit de regio over elektrisch vliegen. “We gaan daar ons project natuurlijk pitchen,” vertelt student Jonas Franken die het symposium organiseert, “en je hoopt natuurlijk dat er een bedrijf in de zaal zit dat ons verder kan helpen, desnoods door ons onderdelen tijdelijk te lenen.”

Voor meer informatie:www.projectdragonfly.azurewebsites.net

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

ZeroAvia gaat grote motoren voor 50+ zitter ontwikkelen

UPS koopt 150 eVTOL’s bij Beta Technologies

Lilium komt met zevenzitter

Waterstofvliegtuig ZeroAvia gecrashed

Textron richt elektrische afdeling op

Hong Kong krijgt bemande drones service

Britten-Norman Islander gaat op waterstof vliegen

AeroDelft krijgt Sling 4 van Frisian Air

Horizon-schaalmodel maakt 200e vlucht

Ampaire gaat proefvliegen in Engeland