Royal NLR

Elektrisch vliegen neemt vlucht in Nederland

Waar moet je rekening mee houden bij elektrisch vliegen? Koninklijke NLR heeft sinds kort een tweepersoons elektrisch aangedreven onderzoeksvliegtuig. Het is nu tijd om vlieguren te maken en meer ervaring op te doen. Het toestel zal een aantal vluchten door Nederland maken met tussenstops op verschillende vliegvelden. Dat levert ondermeer op Schiphol een primeur op: het eerste elektrische vliegtuig dat er landt en na opladen weer vertrekt voor een volgende bestemming.

Innovaties zijn essentieel voor een klimaatneutrale luchtvaart. Daarbij gebeuren ook belangrijke ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vliegen. Voor NLR een reden om – in samenwerking met PwC en Platform Duurzaam Vliegen – hierover meer kennis en ervaring op te bouwen, en te ondervinden welke uitdagingen er liggen om elektrisch vliegen in de praktijk toe te passen. Dat gaan we nu doen tijdens het project ‘Elektrisch Vliegen Rondje NL’ in de periode van 23 augustus tot 3 september. Met een tweepersoons elektrisch aangedreven vliegtuig, de Pipistrel Velis Electro, voeren we een vijftal vluchten uit. Daarbij zal het toestel op verschillende vliegvelden landen en opstijgen in de regio’s Midden-, Zuid-, Noord-, West- en Oost-Nederland.

Tijdens dit ‘’rondje Nederland’’ bezoeken we in samenwerking met diverse vliegvelden verschillende initiatieven, projecten en activiteiten op het gebied van elektrisch en hybride vliegen. Dit met het oog op het verduurzamen van de luchtvaart.

De 12 vliegvelden die het onderzoeksvliegtuig van NLR tijdens het “rondje Nederland” zal bezoeken.

Afbeelding: Royal NLR

 

Living Lab Electric Flight

In het najaar van 2020 heeft NLR een elektrisch aangedreven propellervliegtuig in ontvangst genomen (zie: ‘Stimulans in onderzoek voor een duurzame luchtvaart’). De thuisbasis van deze Pipistrel Velis Electro van NLR is Rotterdam The Hague Airport (RTHA). NLR gebruikt de PH-NLX – het registratienummer van het onderzoeksvliegtuig – voor verschillende doeleinden; waaronder meer kennis en ervaring opdoen met elektrisch vliegen. Al meer dan 100 jaar1 is er wereldwijd kennis opgebouwd over gemotoriseerd vliegen, maar vliegen “op batterijen” door commerciële partijen is relatief nieuw. Daarbij is het tot op heden alleen nog maar mogelijk voor kleine vliegtuigen. Batterijen zijn relatief zwaar en leveren simpelweg nog niet voldoende energie voor commerciële vliegtuigen om langere afstanden af te leggen. Om de sprong te kunnen maken naar grotere toestellen dienen we meer inzicht te krijgen in alle facetten die bij elektrisch vliegen komen kijken, zowel in de lucht als op de grond.

1 De eerste gemotoriseerde vlucht vond plaats in 1903 door de gebroeders Wright in Kitty Hawk (North Carolina) in de Verenigde Staten.

Koninklijke NLR streeft naar synergie in het onderzoek naar elektrisch vliegen. Met de oprichting van een onderzoeksfaciliteit wil NLR samen met andere relevante partijen kennis en ervaringen op het gebied van duurzaamheid op een laagdrempelige wijze uitwisselen. Hiervoor is het onderzoeksplatform ‘Living Lab Electric Flight’ (LLEF) opgericht.

LLEF is een virtueel kenniscentrum met gezamenlijke onderzoeksprojecten waarbij technologie uitgeprobeerd en gedemonstreerd kan worden op een zogenoemd testplatform. Dit platform omvat niet alleen de Pipistrel Velis Electro van NLR, maar het betreft ook het gebruik van testfaciliteiten, windtunnels en alles ertussen in.

Noot voor de redactie

 

Aanvullende informatie:

• De Pipistrel Velis Electro is een klein trainingstoestel voor 2 personen en doorgang van de vlucht(en) is sterk afhankelijk van weersomstandigheden. Dit betekent dat een bepaalde vlucht uitgesteld of geannuleerd kan worden.

• De vluchten zijn moeilijk te plannen met het Nederlandse weer. Voor zover mogelijk nodigen wij media uit om aanwezig te zijn. We maken in ieder geval zelf foto- en videomateriaal en kunnen deze achteraf beschikbaar stellen. Daarin komen tevens de (regionale) initiatieven naar voren die we tijdens het project bezoeken.

• Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten? Neem dan contact met ons op en stuur een e-mail naar press@nlr.nl.

• Meer informatie over NLR en duurzame luchtvaart vind je hier: https://www.nlr.nl/aandachtsgebieden/duurzame-luchtvaart/.

• Meer informatie over het project ‘Rondje NL Elektrisch Vliegen’ vind je hier: https://www.nlr.nl/aandachtsgebieden/duurzame-luchtvaart/rondjenl/.

 

Over Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum

Het onderzoekscentrum Koninklijke NLR werkt op objectieve en onafhankelijke wijze met zijn partners aan een betere wereld van morgen. NLR biedt daarbij innovatieve oplossingen en technische expertise en zorgt voor een sterke concurrentiepositie van het bedrijfsleven.

NLR is ruim 100 jaar een kennisorganisatie met de diepgewortelde wil om te blijven vernieuwen en zet zich in voor een duurzame, veilige, efficiënte en effectieve lucht- en ruimtevaart.

De combinatie van diepgaand inzicht in de klantbehoefte, multidisciplinaire expertise en toonaangevende onderzoeksfaciliteiten, maakt snel innoveren mogelijk. NLR vormt in binnen- en buitenland de spilfunctie tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid, en overbrugt de kloof tussen fundamenteel onderzoek en toepassingen in de praktijk. Daarnaast werkt NLR als Groot Technologisch Instituut ruim tien jaar in de TO2-federatie samen aan toegepast onderzoek in Nederland.

Vanuit de hoofdvestigingen in Amsterdam en Marknesse en twee satellietvestigingen, draagt NLR bij aan een veilige en duurzame maatschappij en werkt met partners in vele (defensie)programma’s, onder andere aan complexe composieten constructies voor verkeersvliegtuigen en aan doelgericht gebruik van het F-35-jachtvliegtuig. Daarnaast geeft NLR invulling aan Nederlandse en Europese (klimaat)doelstellingen conform de Luchtvaartnota, de European Green Deal, Flightpath 2050 en door deelname aan programma’s zoals Clean Sky en SESAR.

Over PwC

Als PwC, actief in meer dan 150 landen, geloven we dat we een grote rol kunnen spelen in het aanpakken van de klimaatproblematiek. Door allereerst zelf onze verantwoordelijkheid te nemen. Dat doen we met ons doel om Net Zero te worden in 2030. Onze vliegreizen hebben momenteel de meeste impact op onze CO2-uitstoot. Om Innovatie in de luchtvaart te stimuleren heeft PwC in 2018 een financiële donatie aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gedaan voor de aanschaf van een elektrisch vliegtuig. Zo kan verder onderzoek worden gedaan naar duurzame manieren van vliegen. Onze donatie aan Stichting Duurzaam Vliegen en de Nederlandse Vereniging van luchthavens moet de ontwikkeling van laadstations voor vliegtuigen stimuleren.

Over Platform Duurzaam Vliegen

Platform Duurzaam Vliegen is door Stichting Duurzaam Vliegen opgezet en fungeert als een transparante netwerkorganisatie die relevante kennis, projecten en professionele partijen op het gebied van verduurzaming van General Aviation in Nederland bij elkaar brengt. Onderzoek in binnen- en buitenland, innovatieve ontwikkeling in productie van vliegtuigen en onderdelen, verduurzaming van vliegvelden, kennisoverdracht, het aanpassen van het wettelijk kader én stimuleren van samenwerking zijn hierin van groot belang. De activiteiten van het Platform zijn mede mogelijk door een financiële bijdragen van het Ministerie I&W en PwC.

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië