Schermafbeelding 2020-04-24 om 12.30.26

TU Eindhoven Elektrificatie Cessna 150

Onder de naam Falcon Electric Aviation (FEA), zijn 16 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven bezig het het elektrificeren van een tweepersoons Cessna 150. De studenten (bachelor en master) zijn afkomstig uit zeven verschillende landen: Nederland, België, Italië, Litouwen, India, Brazilië en Zimbabwe. Ze volgen de studierichtingen Applied Physics, Mechanical Engineering, Build Environment, Electrical Engineering, Computer Science of Industrial Engineering & Innovation Sciences.

Gemiddeld werken zij 10 uur per week aan het project, maar de studenten die deel uitmaken van het management veel meer. Falcon wil ombouwpakketten ontwikkelen voor allerlei verschillende vliegtuig- en helikoptertypen, zodat deze relatief simpel en goedkoop aangepast kunnen worden naar een elektrisch alternatief. De Cessna 150 geldt daarbij als een proof-of-concept. Het is een eerste stap om aan te tonen dat elektrisch vliegen echt mogelijk is via retrofit. Op die manier wordt de luchtvaart geholpen om te verduurzamen.

De Cessna 150 is in 1977 gebouwd en krijgt de registratie PH-TUE. Het toestel is gebaseerd op Kempen Airport in Budel. De Cessna wordt voorzien van een EMRAX elektromotor. FEA brengt de batterijen voornamelijk onder in de vleugels waar voorheen de brandstoftanks zaten. Andere plaatsen zijn de cowling en het bagageruim.

De actieradius van de elektrische Cessna zal ongeveer 160 kilometer bedragen. Falcon wordt ondersteund door Metropool Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant, TU/e Innovation Space en Kempen Airport.

De voortgang van het project kan gevolgd worden  via www.falconea.nl en via de social media Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Voor geïnteresseerden is het ook mogelijk om op afspraak te komen kijken in Budel.

 

 

 

 

 

 

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Nederlandse startup komt met elektrisch passagiersvliegtuig

Belgische ASL Academy vliegt met elektrische Pipistrel

De Havilland Canada Dash8-400 gaat op waterstof vliegen

KLM voegt 0,5 procent duurzame brandstof toe aan vertrekkende vluchten Amsterdam

Flyv koopt 100 hybride-elektrische toestellen bij Electra

EHang slaat vleugels uit in Japan

Maker van Archer maakt eerste vlucht

Bristow bestelt 20-50 elektrische toestellen bij Overair

EU-programma Clean Aviation komt op stoom

Airflow bouwt elektrisch amfibievliegtuig