Foto bij nieuwsbericht 21-69 Alaska Airlines 280521

De duurzame route van Alaska Airlines naar elektrisch vliegen

Alaska Airlines streeft naar een netto-nuluitstoot van CO2 in 2040. Met dit in gedachten kijkt de airline naar het gebruik van elektrische vliegtuigen. Toch moet de in Seattle gevestigde luchtvaartmaatschappij cruciale stappen zetten om zijn doelen te bereiken. Simple Flying sprak met Kirk Myers, directeur duurzaamheid van de luchtvaartmaatschappij, over de maatregelen van zijn bedrijf. Een samenvatting treft u hieronder aan.

 

Cultuur

 

Alaska Airlines gaat er prat op een sterke cultuur te hebben als het gaat om waarden die aansluiten bij haar doelstellingen. Daarom is het bedrijf proactief geweest bij het analyseren van de toekomst van de luchtvaartindustrie. De maatschappij verwacht dat er bepaalde segmenten zijn waar elektrische vliegtuigen fantastisch kunnen opereren. Alaska Airlines verbindt ook afgelegen gemeenschappen met elkaar en denkt dat elektrische vliegtuigen in de toekomst een cruciale rol gaan spelen.

 

Vloot

 

Directeur Myers denkt dat toestellen die vliegen op waterstof of hybride-elektrisch op de langere termijn een grote rol gaan spelen in de regionale vloot. Als voorbeeld noemt hij de ontwikkelingen bij de maniX elektrische aandrijflijn en de Alice van Eviation. Het kan vele jaren duren voordat de technologie die in deze vliegtuigen wordt gebruikt, volwassen is geworden voor grotere vliegtuigen bij operaties over langere afstanden. Toch zijn de verwachtingen hooggespannen als het gaat om kleinere vliegtuigen die op korte en middellange termijn op kortere afstanden kunnen worden ingezet. Alaska Airlines wil hierbij echt gaan pionieren en innoveren.

 

Pionier

 

De focus ligt de eerste jaren echter vooral op CO2-compensatie. Daarnaast wil Alaska Airlines inzetten op duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF). De maatschappij is op dit terrein al tien jaar een pionier. Alaska vloog in 2011 75 commerciële testvluchten op SAF. Sindsdien is er grote vooruitgang geboekt in een poging om te bewijzen dat SAF veilig en efficiënt is. Zo werk de luchtvaartmaatschappij samen met Neste en SkyNR. SAF kan de CO2-voetafdruk met 80% verminderen ten opzichte van conventionele vliegtuigbrandstof.

 

Copyright: Remco de Wit

Bron: www.simpleflying.com

www.alaskaair.com

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië