D328eco duurzaam vliegtuig voor regionaal verkeer
Deutsche Regional Aircraft (DRA) gaat in 2025 een nieuw toestel met 43 zitplaatsen op de markt brengen onder de naam D328eco. De twee motoren kunnen gebruik maken van duurzaam gewonnen vliegtuigbrandstof. Bovendien komt er binnen 15 jaar een hybride of elektrisch aangedreven variant op de markt. Het toestel is afgeleid van de Dornier 328, die uitgerust kon worden met turboprops of straalmotoren.
Kruissnelheid
De D328eco haalt een kruissnelheid van 600 kilometer per uur en vliegt op ruim 9.100 meter hoogte. De actieradius bedraagt 2.000 kilometer. Het toestel heeft genoeg aan een korte start- en landingsbaan. Binnen 1.000 meter is hij in de lucht en voor de landing uitrol is nog 80 meter minder nodig. De lengte van de eco bedraagt ruim 23 meter en de spanwijdte 21 meter. Er wordt een speciale kit ontwikkeld, zodat het vliegtuig ook van gravelbanen kan opstijgen. Het verkeersvliegtuig kan door één piloot worden gevlogen.
Assemblage
DRA werd vorig jaar augustus opgericht om de Dornier 328-100 turboprop nieuw leven in te blazen. Op de luchthaven Leipzig-Halle komt een nieuwe assemblagefaciliteit die werk biedt aan 250 personeelsleden. Daarnaast wordt het personeelsbestand in Oberpfaffenhofen met 100 uitgebreid. Men gaat werken volgens het Industrie 4.0 concept: papierloos en CO2 neutraal bouwen.
Copyright: DRA
Bron: Piloot en Vliegtuig