Foto bij nieuwsbericht 38 Airflow 100620 Copyright Airflow

Airflow lanceert elektrisch vrachtvliegtuig

Airflow, een startup die werd gelanceerd door vijf voormalige werknemers van Airbus Vahana, wil een klein vrachtvliegtuig gaan bouwen. Het toestel, dat nog geen naam heeft, wordt een eSTOL: elektrisch aangedreven en geschikt voor korte starts en landingen. Het vliegtuig heeft de looks van een Cessna 337 Skymaster.

Lading

Volgens Airflow kan het toestel opereren vanaf startbanen met een lengte van 90 meter. De eSTOL wordt bediend door één piloot en kan 500 pond aan lading vervoeren. Het bedrijf is van plan een zogenaamd ‘luchtnetwerk voor logistiek’ te ontwikkelen voor het verplaatsen van vracht tussen magazijnen en distributiepunten met ‘mid-mile’-vluchten van ongeveer 50 tot 200 mijl. Het is van mening dat het efficiënter vrachtvervoer kan bieden dan vrachtwagens.

Kosten

Het in Californië gevestigde bedrijf verwacht dat het cargovliegtuig rond 2025 gecertificeerd kan worden volgens FAA Part 23-regels, waarna de productie kan starten. Airflow denkt dat voor de ontwikkelings- en certificeringskosten ongeveer 200 miljoen dollar nodig is. Dat is veel lager dan de 700 miljoen dollar die nodig zijn voor een eVTOL-vliegtuig. Ook de gebruiker is goedkoper uit; de uurprijs bedraagt slechts een derde van de uurprijs van vergelijkbare helikopters of eVTOL-vliegtuigen die nu in ontwikkeling zijn.

www.airflow.aero

Bron: www.ainonline.com

Copyright Airflow.jpg

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië