Image_cora-1-Copyright-Wisk

Elektrische Cora gaat eind mei weer testvliegen

Wisk gaat de testvluchten van de elektrische autonoom vliegende Cora eind mei te hervatten. Dit is afhankelijk van de verdere opheffing van de COVID-19-beperkingen in Nieuw-Zeeland. Wisk heeft de verstoring door het coronavirus gebruikt om te focussen op het documentatiewerk. Hierdoor hoopt men tijd te besparen in het certificeringsproces. Sinds 28 april konden Wisk-technici in de hangar van het bedrijf weer aan de slag om de prototypes te prepareren. Wisk is gevestigd in Californië, maar het proefvliegen vindt plaats in Nieuw-Zeeland. De vier prototypes hebben al meer dan 1.200 vluchten gemaakt.

Aandrijfsysteem

Cora is een tweepersoons vliegtuig, dat verticaal kan starten en landen. Wisk heeft nog geen specificaties van de urban air taxi vrijgegeven. Het aandrijfsysteem is voltooid, maar blijft open voor mogelijke verbeteringen van de batterijtechnologie. Wisk wil het gewicht van de Cora nog verhogen om meer laadvermogen mogelijk te maken. Ook zal men extra detectie- en vermijdingssensoren toevoegen.

Passagiers

Begin februari ondertekenden de Nieuw-Zeelandse regering en Wisk een overeenkomst voor het uitvoeren van autonome vliegproeven met passagiers in de stad Canterbury. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de lokale dochteronderneming Wisk New Zealand (voorheen Zephyr Airworks). Luchtvaartmaatschappij Air New Zealand is ook partner in het project.

Image_cora-4-Copyright-Wisk

 

 

 

 

 

 

Transitie

Wisk is afgelopen winter opgericht als gevolg van een samenwerking van Boeing met startup Kitty Hawk. De plannen voor een elektrische air taxi zijn al in 2010 ontstaan. Anderhalf jaar later werden met een onbemand prototype de eerste hover tests uitgevoerd. In 2014 maakte de ‘proof of concept’ de eerste transitie van verticale start naar horizontale vlucht. Deze was nog onbemand, maar in 2017 voerde het toestel met een testpiloot aan boord dezelfde tests uit.

Parkeerplaats

Cora kan opereren vanaf een dak van een gebouw of een parkeerplaats en heeft aan een kleine ruimte voldoende. Het grappig ogende toestel heeft slechts een spanwijdte van 11 meter. Cora stijgt op en landt als een helikopter en vliegt als een vliegtuig. Voor de verticale start en landing maakt het toestel gebruik van 12 elektrisch aangedreven propellers, voor de horizontale vlucht is één propeller voldoende.

Veiligheid

De air taxi is voorzien van drie veiligheidssystemen. In de eerste plaatst de elektromotoren met propellers. Deze opereren onafhankelijk van elkaar, zodat een probleem met een van hen geen ernstige gevolgen hoeft te hebben. Ten tweede zijn er drie flight computers aan boord, die ook weer onafhankelijk van elkaar werken. Ten slotte is Cora uitgerust met een ballistische parachute, die een zachte landing bij ernstige calamiteiten garandeert.

Copyright: cora-Copyright-Wisk

www.wisk.aero

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wisk onthult elektrische vierzitter

Zwitserse vierzitter e-Sling de lucht in

Eviation verkoopt 50 toestellen aan Global Crossing Airlines

Onderzoekscentrum Urban Air Mobility in Finland van start

Veel duurzame deelnemers aan AirFair Teuge

Skyportz onthult ontwerp vertiport Melbourne

Eve start eVTOL-simulatie in Chicago

Elektrische Beaver vliegt point-to-point in Canada

Bristow shopt bij Beta

Volocopter opent eerste VoloCity-tentoonstelling in Azië